جدیدترین رویارویی انسان و کامپیوتر؛ هوش مصنوعی گوگل در مقابل بهترین بازیکن 'گو' دنیا

نرم‌افزار هوش مصنوعی گوگل، "آلفاگو"، با لی سدال، بهترین بازیکن "گو" (Go) در رده‌بندی جهانی رو در رو مسابقه خواهد داد.

دمیس هاسابیس رییس آزمایشگاه دیپ‌مایند گوگل این خبر را در توئیتر اعلام کرد.

آقای سدال هم در پاسخ بیانیه‌ای منتشر کرد و گفت اگر چه آلفاگو بازیکن بسیار خوبی است اما او به پیروزی خود اطمینان دارد.

گوگل در حالی این خبر را منتشر کرد که هفته پیش اعلام کرده بود آلفاگو (AlphaGo) قهرمان گو فرانسه و بهترین بازیکن اروپا، فن هویی، را پنج بر صفر شکست داده است.

گو یکی از قدیمی‌ترین بازی‌های صفحه‌ای دنیا است که چند هزار سال پیش در چین ابداع شده و تسلط بر این بازی یکی از چهار هنر ضروری برای دانش‌آموختگان چین باستان بوده است.

این بازی دو نفره، بر روی صفحه‌ چهارخانه مربع شکل ۱۹ در ۱۹ و با دو دسته مهره انجام می‌شود. هدف هر بازیکن این است که هر چه بیشتر مهره‌های حریف را با مهره‌های خود محاصره و خانه‌های بیشتری را تصرف کند.

این بازی قوانین ساده‌ای دارد اما به دلیل تعداد زیاد احتمالات و آنچه که ضریب انشعاب خوانده می‌شود یکی از سخت‌ترین بازی‌ها برای کامپیوتر است.

مثلا در مقایسه، برای کامپیوتر گو دشوارتر از شطرنج است، در شطرنج امکان حدود بیست حرکت وجود دارد در حالیکه در گو این احتمال دویست حرکت است.

آلفاگو یک برنامه کامپیوتری است که آزمایشگاه دیپ‌مایند گوگل برای بازی گو طراحی و تولید کرده است. این برنامه در اکتبر سال ۲۰۱۵ توانست برای اولین بار یک بازیکن گو را شکست دهد.

پیش بینی برنده این دور تازه رویارویی انسان و کامپیوتر آسان نیست بخصوص اینکه بیشتر بازیکنان تراز اول گو در دنیا به حس و غریزه خود اتکا می‌کنند.

متخصصان آزمایشگاه دیپ‌بلوی گوگل می‌گویند تعداد ترکیب‌های ممکن در بازی گو بیش از اتم‌های جهان است.

اعلام این خبر یادآور زمانی است که خبر مسابقه کامپیوتر شطرنج‌باز آی‌بی‌ام، دیپ‌بلو، با گری کاسپاروف قهرمان شطرنج جهان اعلام شد.

در سال ۱۹۹۶ دیپ‌بلو گری کاسپاروف را شکست داد اما در پنج مسابقه بعدی آقای کاسپاروف سه بار برنده شد و دو بار هم مساوی کرد.

در سال ۲۰۱۱، کامپیوتر واتسون آی‌بی‌ام با بهترین بازیکنان جپدی (Jeopardy) مسابقه داد و یک میلیون دلار برنده شد.

جپدی یک مسابقه تلویزیونی در آمریکا است که به شرکت‌کنندگان در قالب پاسخ، سرنخ‌هایی به صورت اطلاعات عمومی داده می‌شود.

واتسون به دویست میلیون صفحه اطلاعات سازمان‌ یافته و سازمان نیافته دسترسی داشت اما در زمان مسابقه به اینترنت وصل نبود.

 

منبع: BBC فارسی